Integracja europejska wkroczyła w nasze życie, w tym również do szkoły. Poznanie kultury krajów europejskich, ich tradycji i zwyczajów niewątpliwie pomoże zjednoczyć się w ramach Europy. Oto scenariusz zajęć z okazji dnia Europy, w którym zawarte są treści kulturowe, geograficzne i historyczne.
KONSPEKT ZAJĘĆ Z OKAZJI
DNIA EUROPY w III klasie gimnazjum
TEMAT: 9 May -Europe Day
CELE OGÓLNE:
Zapoznanie uczniów z świętem Dzień Europy.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
ZAPAMIĘTANIE WIADOMOŚCI: Uczeń zna nazwy krajów europejskich w języku angielskim i ich lokalizację, umie nazwać w kraje sąsiadujące z Polską, wyliczyć angielskie nazwy krajów UE, wymienić wody należące do Europy.
ROZUMIENIE WIADOMOŚCI: Uczeń potrafi pokazać na mapie kraje europejskie i wody należące do Europy, powiedzieć o Europie podstawowe informacje, szczególnie o sąsiadach Polski.
UMIEJĘTNOŚCI:
ZASTOSOWANIE W SYTUACJACH TYPOWYCH: Uczeń umie wskazać, podać przykład kraju europejskiego, określić położenie geograficzne krajów europejskich w stosunku do siebie.
ZASTOSOWANIE W SYTUACJACH PROBLEMOWYCH: Uczeń potrafi analizować położenie krajów na mapie.
CELE WYCHOWAWCZE:
-kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kultury innych krajów
-kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec kolegów
-kształtowanie umiejętności współpracy w parach, grupie
MATERIAŁY:
Materiały dydaktyczne na temat Europy z zasobów Internetu, strony wydawnictwa Longman i strony
http://www.enchantedlearning.com/europe.
METODY:
· komunikacyjna,
· aktywizujące :
1) m. gier dydaktycznych,
2) m. projektów
FORMY PRACY:
- Indywidualna,
- Grupowa,
- Z całą klasą
NOWY MATERIAŁ JĘZYKOWY:
Belarus, Croatia, Bosnia-Hercegowina, Latvia, Lithuania, Moldova, Montenegro, Slovakia, Slovenia, Ukraine
ETAPY LEKCJI:
POWITANIE
ROZGRZEWKA JĘZYKOWA
Uczniowie rozmawiają na temat swoich podróży zagranicznych oraz krajów, które chcieliby odwiedzić w przyszłości.
PREZENTACJA NOWEGO MATERIAŁU
Uczniowie otrzymują plansze z mapą Europy i nazwami w języku angielskim, zapoznają się z nazwami angielskimi krajów. App. 1
WDROŻENIE NOWEGO MATERIAŁU
Uczniowie w dwóch grupach (np. chłopcy -dziewczęta) otrzymują różne zestawy z nazwami krajów europejskich. Zadaniem obydwu grup jest zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi na temat położenia geograficznego wybranych krajów. Za każdą poprawną odpowiedź grupa otrzymuje 1 pkt. App.2
UTRWALENIE NOWEGO MATERIAŁU
W czterech grupach uczniowie wykonują quiz na temat Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch, Hiszpanii. Wygrywa grupa, która ma najwięcej poprawnych odpowiedzi. App.3 Dodatkowo uczniowie mają 1 pytanie o UE. App. 4.
Przypomnienie celów lekcji
PRACA DOMOWA
Uczniowie wykonują projekt na temat 1 kraju europejskiego, w formie plakatu, prezentacji multimedialnej lub albumu. Zadaniem grupy jest przedstawić najważniejsze wiadomości na temat warunków politycznych, geograficznych i kulturowych danego kraju.
PORTUGAL SPAIN
FRANCE LUXEMBURG
SWITZERLAND ITALY
SLOVENIA CROATIA
BOSNIA-HERZEGOVINA
MONTENEGRO SERBIA
MACEDONIA ALBANIA
GREECE BULGARIA
ROMANIA TURKEY
MOLDOVA HUNGARY
AUSTRIA SLOVAKIA
THE CZECH REPUBLIC
GERMANY POLAND
BELGIUM NETHERLANDS
BELARUS UKRAINE
RUSSIA LITHUANIA
LATVIA ESTONIA
FINLAND SWEDEN
NORWAY DENMARK
GREAT BRITAIN
Małgorzata Makowiecka
Siedlce, PG Nr 4